Locatie: raul Gradac, Serbia

04 Jan, 2013 |

Raul Gradac, Serbia

Perioada: 26-30 septembrie 2012.

Cum am gasit-o: cautare pe Google “fly fishing serbia” → mankovflyfishing.com (ingaduiti nitel pe situl respectiv sa vedeti ce se poate pescui la vecinii nostrii bulgari) → rokafly.rs. Gasiti informatii in limba romana pe pescuitlamusca.ro.

Cu ocazia surfarii pe siturile respective am aflat lucruri interesante legate de pescuitul la musca in Bulgaria si Serbia, am citit articole extreme de folositoare pe situl romanesc, dar in acelasi timp am ramas cu un gust amar constatand ca ofertele de pescuit la musca din tarile vecine nu-si au corespondent in Romania.

Am plecat din Bucuresti cu masinuta personala, am trecut granita pe la Portile de Fier 1 si apoi, pe malul sarbesc al Dunarii, Pozarevac, autostrada pana in Belgrad. De pe autostrada am urmarit iesirea catre Cacak, am ajuns in Lazarevac, directia Valjevo. Odata intrati in oras am urmat indicatoarele catre locul de intalnire, manastirea Lelic. Distanta parcursa: fix 700 de kilometri.

Drumul pana la pensiune nu poate fi parcurs decat cu un vehicul 4×4. Am profitat de micutul Pinin si am urmarit indeaproape Lada Niva cu care proprietarul pensiunii, Dl. Sasa Bencun, s-a prezentat promt la locul de intalnire, in parcarea manastirii Lelic.

Gradac, Serbia, zona de pescuit

Taxa de pescuit

O zi de pescuit pe Gradac costa 15 euro/domn sau 50 euro pe saptamana. Doamnele sunt libere sa faca ce vor, pescuitul este gratuit pentru ele.De amanuntele legate de plata autorizatiei se ocupa proprietarul pensiunii. No problem!

Cazare

De la “parcare” – locul in care se lasa masinile si unde de fapt se termina drumul, se ajunge pana la cabana pe o cararuie ingusta care insoteste raul cam 100 de metri. Cand l-am intrebat pe Sasa cum a reusit sa construiasca asa frumusete de cabana, glumet cum e, mi-a raspuns, aratand spre cer: “helicopter”; a zambit cand mi-a vazut fata mirata, mi-a indicat spinarea si a spus “and tractor”.

De cum am dat ochii cu raul, gazda a inceput: look, fish, fish, big fish!! Am grabit pasul. Cu de-astea aveam sa ma intalnesc in zilele urmatoare de multe ori.

Pensiunea dispune de 2 camere cu 9 paturi, bucatarie, camera de zi, doua terase cu vedere catre rau.

Conditiile de cazare sunt mai mult decat decente, curatentia impecabila, mancarea gatita de Bilja, sotia lui Sasa, excelenta. Nu mai vorbesc de ospitalitate, voie buna exact cat se impune, slibovita.

Daca nu ai cu ce pescui poti inchiria echipament: scule de muscarit, cizme si muste de tot felul (am cumparat cateva, insa nu s-au dovedit a fi atat de prinzatoare ca cele pe care mi le-a oferit Sasa).

Pescuitul

Gradac-ul se afla intr-o zona protejata inca de pe vremea regimului communist. Gazda ne-a spus ca venea destul de des la pescuit insusi Tito. Prindea la spinning si isi facea poze cu echipamentul de musca.

Zona de pescuit protejat se intinde pe aproximativ 10 km, incepe chiar din Valjevo unde este indicata printr-o placuta pe care o treci lejer cu vederea fiind scrisa in kirilica si se termina la 2 km mai sus de pensiune. De la cabana in sus este portiunea de rau preferata de cei mai multi pescari si ca urmare si cea mai aglomerata. Adevarat ca in zona asta am vazut foarte multi pesti, cel putin in bulboana imensa din fata cabanei cred ca erau cel putin 50 de pastravi, majoritatea trecuti de 30 de cm si vreo cativa trecuti de 50. Insa cum ne spunea Sasa, pe tot parcursul raului sunt locuri bune si pesti mari (i-am vazut cu ochii mei in cele doua zile cat am pescuit in canion), marea problema in anul asta a fost nivelul foarte scazut al raului.

Fiind zona turistica intreg parcursul raului este insotit de o carare destul de intens batuta mai ales in week-end de turisti pedestri ori calare.

Am avut “ghinionul” sa fie sfarsit de sezon si cum se obisnuieste si pe la noi, raul era plin de muscari, unii mai priceputi, altii complet pe dinafara. Mai mult, era nustiucecursadunarescoala de casting, cu doi mari mesteri in ale unduitului vergii de la sarbi. Datorita unei neantelegeri regretabile, am fost luat drept incepator in ale muscaritului si pentru ca amn-am avut incotro si atrebuit sa intorc amabilitatea, m-am lasat supus unei lectii de casting ce pana la urma s-a dovedit a-mi fi extrem de folositoare. A doua zi de dimineata, cu gandul la invataturile din seara precedenta, am lansat mai relaxat, mai concentrat, mai departe, am avut doua rupturi. Inca mai am deficiente la intepare. La musca, nu la spinning.

Gradac-Serbia

Pescuitul pe Gradac este permis numai la musca, o singura musca, in sistem catch and release. Pastravul brun si salbatic sunt speciile dominante, s-a mai prins lipan de dimensiuni mici, iar in partea de jos a raului am vazut si cativa cleni.

Din punct de vedere al dimensiunii pestilor, Gradacul are de toate. Ce a fost cu adevarat palpitant: datorita nivelului scazut al apei si ca urmare a concentrarii pestilor in bazinele mari ale raului, a fost un pescuit mai mult la vedere, cu posibilitatea de a-ti selecta pestele ‘dorit”. Este adevarat ca lucrul asta nu a fost deloc usor, insa datorita alegerii corecte a mustelor, am reusit sa capturez cativa pesti in jurul dimensiunii de 40 de cm. Recordul, 48 cm. Am vazut si exemplare mai mari, torpile negricioase care alungau pestii mai mici, sau care se odihneau in curent sau bulboane.

Echipament

Chiar daca am avut wadersii la mine nu i-am folosit deloc. Apa nu era chiar atat de rece si adanca incat sa impuna folosirea lor. Au fost insa foarte buni bocancii de wading care mi-au asigurat priza necesara pe pietrele alunecoase din rau.

Pe site gasesti indicatii folositoare si mai ales cinstite in legatura cu echipamentul necesar si mustele potrivite pentru a face un pescuit placut si eficient pe Gradac. Va sfatuiesc sa tineti cont de ele. Am pescuit cu lansete clasa 3 si 4, majoritatea timpului la musca uscata, leader Stroft de 2,7 m si tippet de 0,08-0,10 tot de la Stroft. Din cauza subtirimii firului si a inteparii defectuoase am avut si cateva rupturi de cosmar.

Singura parere de rau a fost ca nu mi-am luat cu mine ustensilele de facut muste. Chiar daca am prins cu o parte din mustele cu care m-am dus pregatit, am avut noroc cu furnicile minuscule pe care Sasa le-a mesterit pentru noi, cu ocazia unei scurte vizite in Valjevo,

Data viitoare nu o sa-mi lipseasca din cutie furnici de dimensiuni mici (18 – 22), streamere si cosasi din foam. Si o sa fac tot posibilul sa merg la sfarsitul lunii mai sau in luna iunie, cand nivelul apei este mai crescut. Mai am si ceva treburi nerezolvate cu Ana, pastravoaica din bulboana din fata cabanei.

Flyfishing, Locuri

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet

10 Responses to “Locatie: raul Gradac, Serbia”

1. remus says:

foarte frumos! bis!

2. gabie says:

esti f bun la fotografie. si din cite stiu sunt facute cu mobilul. poza cu madalina face toti banii
    domnii muscari , vreau un review pt mustele din poza.

3. romulus says:

frumos articol, frumoasa excursie. Cat despre muste ce sa zic furnicile sunt in top in aceste perioade si poate niste sedge pe carlige mici. celelalte cu hackle bogat cam tin de perioada in care zboara efemeridele. dar vorbele mele nu fac nimic fata de concluziile pe care Cristi le-a tras fiind acolo, langa acea apa minunata.

multumim Cristi si pentru adresele de site.

4. Codrut says:

Sunt mustele lui Sasa Bencun, omul care cunoaste raul Gradac foarte bine si asta spune destule. As fi curios sa vad si un model de streamer folosit in zona.

5. romulus says:

calitate nu gluma

6. gabie says:

nebunie

7. Petru says:

Nu se vad gunoaiele pe maluri, cu toate ca este o zona cautata de turisti. Nici nu ma asteptam altceva de la sarbi. Sunt mandrii de tara lor. Bravo lor ca stiu sa exploateze resursele care le au in folosul lor.

8. Calin says:

Da, o locatie interesanta pe care sigur o voi vizita anul acesta