Klinkhamer

21 Feb, 2013 |

klinkhamer

Cu mulţi ani în urmă, când am început să-mi diversific pescuitul la musca artificială şi implicit să-mi diversific gama tehnicilor de legat artificiale pentru locuitorii adâncurilor din apele scandinave, am intrat în contact cu aceasta muscă artificială ce nu imita nimic concret, dar care este şi a fost pentru mine, una din mustele nr.1, când mă gândesc la “uscate”. În primul rând fiindcă pluteşte exemplar pe apa şi o pot urmării de la distantă, dar în al doilea rând că, cel puţin pentru mine, a fost “musca” în care am avut încredere şi pe care am legat-o în 90% din cazuri, cand am pescuit pe o apă necunoscută.

Am pescuit această muscă cam peste tot şi în condiţii variate, atât în varianta ei originală, dar şi “variante” personale. De la lipan şi păstrăv, la clean, în ape stătătoare sau curgătoare Klinkhamer a pacălit în timp o droaie de peşti. De la exemplare “degeţel” la unele ce au depaşit mult kilogramul, aceasta artificială m-a ajutat să pescuiesc cu succes multe ape noi, pentru care nu aveam pregătite muşte dedicate special, dar şi în cele cunoscute, cand lipanii muscăresc la suprafaţă, stimulaţi de o ecloziune la apogeu. Klinkhamer m-a bucurat atât pe marginea apei, dar şi în timpul petrecut în faţa menghinei de legat. Este o muscă artificială relativ uşor de legat (daca ai materialele trebuitoare), dar are câteva chichiţe pe care trebuie sa le ştii, ca ea să iasă la fel de eficientă ca şi cele legate de “tatăl” ei.

Îmi aduc aminte cu o deosebită placere de întalnirea mea cu olandezul Hans van Klinken, inventatorul acestei muşte artificiale. A fost invitat la Stockholm la un târg dedicat pescuitului la muscă artificială şi acolo pe parcursul unor ore, am reuşit să infiripez o legătură cu acest pasionat al apelor scandinave şi în special al pescuitului după lipan. Am urmărit cu multă atenţie în direct, când, într-o pauză, stând unul lângă altul în faţa menghinei, mi-a legat cateva exemplare de Klinkhamer.
Am depănat poveşti, mai ales legate de Klinkhamer si la un pahar de whisky, în seara întâlnirii noastre. Aşa am aflat multe din “tainele” pescuitului cu Klinkhamer, cum a fost legată pentru prima oară şi de ce.

Ceea ce pot să vă spun despre aventurile mele cu Klinkhamer legată pe forfac pe apele scandinave, dar nu numai, nu încap într-un singur articol. (vezi şi articolul despre Valea lui Scaraoţchi) Aşa că voi încerca să caut printre însemnările mele din anii trecuţi şi am să încerc, în funcţie de timp, să revin la acest subiect. Dar acum şi aici vă prezint o variantă personala a Klinkhamerului, dar şi unele recent publicate de un autor suedez, Daniel Smith, pe blogul revistei nordice Flugfiske i Norden. Sper să vă inspire, pe voi cititorii acestor randuri, în a lega câteva Klinkhameruri pentru zezonul 2013. Dacă aveţi întrebări referitoare la tehnica de legat, materiale sau detalii vizavi de strategia de pescuit a Klinkhamerului, vă rog să nu ezitaţi să mă contactaţi.

black&with-klinkhamer_01
O variantă a renumitei “Klinkhamer” legată prima dată de mine în 2000-2001. Nu am reuşit să fac diferenţa între această variantă şi orginalul lui Hans, în ceea ce priveşte frecvenţa cu care a fost atacată. Când am legat-o prima dată, am legat-o cu aceste materiale fiindcă nu aveam materiale pentru original.

Hairy-Klinkhamer

Hairy-Klinkhamer – Daniel Smith

“Când experimentez legând variante a originalului compus de Hans van Klinken, ma distrez de minune. Este un model de muscă artificială care suportă ca materialele ce intră în compozţia muştei să fie schimbate, dar reţeta de bază este atât de genială încât indiferent cât de năstruşnice sunt variantele, ele prind peşte. În ciuda acestui fapt este musca cu care te poţi distra atât la legat cât şi la pescuit şi de fapt aceasta este toată “şmecheria” nu-i aşa?” … spune Daniel Smith şi eu nu pot decât să subscriu la această declaraţie/descriere a Klinkhamerului.

Klinkhamer-Special

Klinkhamer-Special – Daniel Smith

“În imagine vedeţi o compoziţie ce umăreşte combinaţia de culori din orginalul Kilnkhamer Special, dar în care am folosit în loc de dubbing o aţă de lâna subţire. …”

Klinkhamers

Klinkhamers – Daniel Smith

Câteva din variantele lui Daniel Smith

Nymf Klink

Nymf Klink – Daniel Smith

“Una din creaţiile mele nocturne, o variantă ce încearcă să imite o nimfă în stadiul în care sa ridicat la suprafaţă şi înoată spre mal, ce sper sa provoace la muşcatură.” … scrie Daniel în articolul publicat pe blogul revistei Fungfiske i Norden.

Flyfishing

About the author

Privesc obsesiv la tot ce misca in ecosistemul unui rau. Ochii mi se umplu de lacrimi, la fiecare reintalnire cu Regina Nordului. Toxicoman irecuperabil, ma droghez cu doze cosiderabile de fly fishing zilnic. Nu stiu tot si nici nu ma intereseaza sa stiu. Dar un lucru il stiu cu siguranta, ca nimic pe lume nu poate fi mai divin, decat o apa turcoaz, un bat de doua maini, un fir WF lansat transversal pe rau, un forfac Int., o musca conceputa si legata de mine la capatul forfacului si asteptarea/speranta/visul ce ma acapareaza, ca un pastrav de mare sa se lase ademenit. Iar daca mai am si un prieten de suflet cu mine in jurul focului de tabara, gandul mi se indreapta spre Dumnezeu si-i multumesc.

12 Responses to “Klinkhamer”

1. claudiu says:

ce sa comentez, decat ca este, intr-adevar, foarte buna, usor de observat pe apa, indiferent cat este de involburat paraul, pluteste cao lebada si atrage pestii… la lipani cel putin e mortala 🙂

2. romulus says:

da, un model de musca care merita toate aplauzele, o musca care si mie mi-a adus o gramada de partide de pescuit de neuitat

3. Petru says:

Meritul este in totalitate a lui Hans van Klinken. 🙂

Pentru cei interesati sa invete sa lege Klinkhåmer Special, pe linkul de mai jos vor gasi o descriere “step by step” a etapelor de legare. Nici macar nu trebuie sa stiti engleza. Doar privind la poze ve-ti intelege procedura.

4. Calin says:

Buna musca! este numarul 1 pentru mine la lipan
    Am prins si pastrav bine cu ea.
    Cheers

• Petru says:

… si completez eu, dand garantii bazate pe practica, ca si cleanul a luat fara mofturi un Klinkhåmer. 🙂 Incearca si tu Calin in sezonul asta. 🙂 Ai sa vezi ca nu spun baliverne.

Te sfatuiesc totusi ca sa ai pentru clean cateva in dimensiuni mai “mari” #8-10. Ca altfel o sa fie o pacoste pescuitul … toti pispireii o sa infulece carligele de 14-16. 🙂

5. Codrut says:

Trebuie sa-mi mai leg si eu cateva, nu mai am Klinkhamere prin cutii de ani de zile.

• Petru says:

Ai linnkul cu descrierea step by step. Acolo ai corect descrise etapele de legare ale Klinkhåmerului, daca tu te referi ca vrei sa legi originalul. 🙂
      La carlige de #8-10 merge sa legi “parasuta” si fara “spider web”, dar trebuie o ata de legat subtire 8/0. Insa la carlige mai mici “spider web”-ul este mult mai bun, tocmai datorita calitatilor pe care le are. Este foarte subtire si elastic! Stiu ca este mai scump. Dar merita, mustele devin mult mai rezistente.
      Carlige!?. Eu am folosit Kamasan. Dar ieri am gasit in piata de pescari la Arad si un carlig mai neobisnuit cand se discuta Klinkhåmer, Gamakatsu F22 #10. Inca nu am legat pe el dar forma si grosimea sarmei din care a fost facut il recomanda … fara discutie ca o “varianta” buna la carligele indicate de Hans sau Barry, mai ales pentru cleanul romanesc, dar in mod sigur si pastrav. Voi revenii cu exemple.

• Codrut says:

Nu de original spuneam, variantele neaoșe pe care le-am mai facut pe #10 pt clean in vreo 2-3 variante de culoare. In principiu cand ma apucam sa leg parasute si mai gaseam prin cutii carlige cu tija curbata, imi legam si cateva Klinkhamere. Intre timp s-au “consumat”.

• Petru says:

Eu cand am spus “original” m-am referit la modul de legare si proportii … nu la culori … diferite culori foloseste chiar si Hans … dar el a prezentat de la inceput o culoare la care el a luat cam de toate. Una care prinde indiferent de specie. Iar restul le-a lasat sa fie descoperite de fiecare in parte. Asta nu inseamna ca respectivii au “descoperit” o varianta! … doar ca au pus o culoare noua in abdomen, sau au descoperit o musca noua atasandu-i o coada, sau punandu-i un mot de culoare galbena. 🙂

Tot Klinkhåmer este! 😀

6. Codrut says:

Despre Klinkhamere vorbeam si eu. Stiu ca te-ai referit la metoda originala de legare.

7. romulus says:

Klinkhamere – imitatii de emergeri, da, dar eu am dat timpul mai repede si le-am considerat la un moment adulti care isi baga fundul in apa si depun oua, femele, mult mai nutritive in hrana pastavilor si lipanilor, si la exemplarele mele, le-am facut fundul alboi ca o punga de oua, rezultattul a fost atacuri mai numeroase