Cum construiesc eu o cutie de muste

30 Dec, 2017 |

Stanescu Leathercraft

 

In articolul de fata mi-am propus sa arat cum se construieste o cutie pentru muste din piele, mai precis cum fac eu o cutie de muste din piele.

Primul ingredient in crearea unei cutii de muste este pielea. Dupa multe cautari si framantari am ales sa colaboram cu o tabacarie din Toscana, Italia, o zona cu mare traditie in tabacire pieilor. Piela folosita e asa-numita piele vegetala, adica pielea tabacita traditional.
In cazul de fata, pentru construirea penarului vom folosi piele de 2,5mm pentru fata si de 1,5 mm pentru clinuri si celelate componente.

Dupa ce am ales o bucata frumoasa de piele si am trasat tiparul penarului urmeaza decuparea atenta pe contur. Orice abatere de la linia trasata poate da erori detectabile abia la finalul proiectului. Una dintre cele mai grave rezultate este inchiderea incorecta a cutiei.

Odata decupata fata penarului urmeaza imprimarea desenului ce trebuie sa fie gravat.
Pielea trebuie udata corespunzator si transferul desenului se face de pe hartie de calc. Pasul urmator este taierea liniilor importante pentru volumul gravurii cu un cutit special.
Un lucru ce nu trebuie neglijat este santul in care urmeaza sa se aseze cusatura. Paralel cu conturul penatului se traseaza un sant, cu un instrument special, in care cusatura se ingroapa pentru a rezista cat mai mult uzurii prin frecare.

Gravarea desenului in piele se realizeaza asemenea unui basorelief doar ca in locul daltilor se folosesc diferite stampile care nu inlatura materialul ci doar il preseaza. Odata uscata pielea gravura ramane definitiva.

Pentru a scoate cat mai bine in evidenta patravul am ales sa-i imprim fondul cu o stampila speciala ce da impresia de mediu acvatic.

Odata pastravul gravat urmeaza taierea restului de componente din piele de 1,5 mm. Apoi urmeaza vopsirea pielii. Vopseaua pe care o folosesc este una de traditie si provine din SUA. Fiebing’s este produsa si apreciata din anul 1895. Procedeul de vopsire pe care l-am folosit in cazul de fata se numeste “sunburst” si este identic cu cel intalnit la fabricarea chitarilor.
Dupa vopsire urmeaza tratarea pielii cu diferinte substante menita sa hraneasca, hidrateze si protejeze pielea de umiditate.

Pentru a-i da un aspect mai nobil si mai elegant obisnuiesc sa lipesc in interior velur negru.

Otelurile japoneze isi fac treaba si de data asta! Pasul urmator este marcarea gaurilor pentru coasere si pregaurirea pielii.

Pasul urmator sunt clinurile. Odata vopsite si lipite urmeaza coasera lor. Procedeul de coasere manual cu doua ace asigura viata lunga si o estetica deosebita. Marea diferenta intre cusatura manuala si cea facuta de masina este comportamentul atei in cazul taierii sau ruperii. In cazul cusaturii manuale ata ramane la fel de stransa. In cazul cusaturi de masina ata se destrama pe toata lungimea cusaturii. Ata folosita este ata sintetica cerata (nu putrezeste) de 1mm grosime.

Odata clinurile cusute urmeaza lipirea lor de fata penarului.

Dupa lipirea penarului urmeaza gaurirea pentru cusatura finala. Inainte de toate, pentru rezultate bune trebuie o sula bine ascutita. 10 minute de ascutire (intretinere) te pot scuti de rezultate estetice neplacute.

Dupa gaurire urmeaza coaserea. Aceeasi poveste ca la clinuri. Cusatura manuala este frumoasa, rezistenta si in cazul taierii nu se destrama.

Cusatura odata facuta, urmeaza estetizarea marginilor. Prima data trebuie tesite pentru o senzatie placuta in mana iar apoi vopsirea ei. Aceleasi vopsele Fiebings, dedicate marginilor, functioneaza perfect.

Marginea este vopsita si urmeaza impermeabilizarea ei cu un amestec de ceara de albine.

Pe langa impermeabilizare, ceara da si un luciu frumos marginilor. Urmeaza montarea inchizatorii. Intotdeauna folosesc lucruri simple care pot fi oricand schimbate. Ma feresc sa folosesc capse, fermoare sau altele. Sunt veriga slaba intr-o lucrare manuala. Ele cedeaza primele. De cele mai multe ori odata stricate ele nu mai pot fi inlocuite.

La urma vine interiorul cutiei. In cazul de fata am pus spuma cu suprafata adeziva. Ele pot fi oricand schimbate in cazul uzurii sau deterioararii fara sa afecteze cutia in sine. Pe langa spuma se mai poate opta pentru blana pentru streamere sau mecanisme speciale pentru tuburi.

Partea frumoasa a lucrarilor manuale este ca fiecare lucrare in parte este un unicat. Nu vor fi doua lucrari la fel oricat ne-am stradui. In timpul procesului de productie pot interveni mici “accidente” dar care dau valoare si mai mare lucrarii, aratand ca aceasta nu este una de serie.
Dar, atentie…cele mai importante ingrediente in definitivarea unei lucrari manuale sunt timpul si uzura, ceea ce da patina si o estetica cu adevarat unica , creandu-se totodata o legatura puternica intre produs si cel care il foloseste.

 

Flyfishing

About the author

Singur cum umblam atunci pe Somes, auzeam ce vorbesc aia de pe partea cealalta. Si la un moment dat aud pe unu zicand: “Uite ma pe ala, ca da la pastrav!” M-am gandit “Uite ma ce face bautura din om” si abia pe urma mi-a cazut fisa. Am dat vegetatia la o parte sa pot vedea in josul apei si acolo era Romi bagat in mijlocul Somesului.

One Response to “Cum construiesc eu o cutie de muste”

  1. Romi says:

    Buna treaba Remus

Leave a Reply